Blog Post

O svete vedeckou optikou.
HomeClankyČlovek, správanie, evolúciaEvolučná teória nie je mimozemšťan

Evolučná teória nie je mimozemšťan

Odkedy bol Darwin na výlete a uvedomil si, že niektoré zvieratá sa na seba podobajú a že v tom bude nejaký háčik, máme konečne odpoveď na to, z ktorého konára sme spadli. Evolučná teória nie je síce malá násobilka – predsa pojednáva o zložitosti životných foriem, no i tak jej základné veci nie sú nič ťažké, čo by nemohol pochopiť priemerný školák. A predsa je dnes dosť ľudí, ktorým sa zdá nepreniknuteľná. Letmý pohľad na to, že ET nie je mimozemšťan:

Pozdrav svoju opicu
Sme vzdialení „bratranci“ dnešných opíc –máme spoločného predka, ktorý nebol ani človek, ani opica. Členovia toho druhu sa vydali inými cestami a dali vzniknúť líniám dnešných primátov. To že dnešným opiciam stačia ich telá aby prežili, no my sme sa vyvinuli inou cestou, nie je dôvod k panike. Pôvodný prapredok nás i šimpanzov zanikol v evolučnom stroji, súčasné primáty sú výsledkom vývoja, ktorý sa nezastavil a išiel svojimi vlastnými cestami.

Mŕtvoly rozprávajú svoj príbeh
Mŕtvy živočích musí uniknúť pozornosti mrchožrútov, potom musí byť pochovaný zriedkavým spôsobom tak, aby sa nerozložil, ale ostal zakonzervovaný a sfosilizoval a nakoniec ho musia geologické sily dostať nejak do blízkosti zvedavých paleontológov. Aj napriek takýmto problémom a malej pravdepodobnosti že sa to stane nám fosílne pozostatky dávajú dostatočné dôkazy spoločných článkov rôznych druhov:

Archeopteryx bol tvor s kostrou malého dravého dinosaura, no mal i perie, terapsidy sú predchodcami cicavcov a Tiktaalik bol rybou príbuznou obojživelníkom.
V evolúcii človeka sme objavili najmenej tucet medzištádií až po hominidov.

Keď vznikajú vydedenci
Fosílne pozostatky nám ukazujú zvláštnu vec, a tým sú okrem postupných aj náhle zmeny. Táto skutočnosť náhlych zmien poukazuje na fakt, že väčšinu času sú druhy relatívne stabilné (veľké populácie bývajú geneticky stabilnejšie), nové druhy sa objavujú za špecifických okolností, ak nejaká časť populácie ostáva izolovaná od ostatných (napríklad geologickými zmenami). Takáto izolovaná skupina začne podliehať zmenám prostredia, ktoré sú nové, tlak prostredia umožní vznik nových druhov správania a fyzických zmien, ktoré vyústia do nových druhov. Nový druh opäť ostáva relatívne stabilný dlhé obdobie, až po ďalšiu zmenu.

Malí smradi
Nezávislé dáta z geológie, paleontológie, botaniky, zoológie, biogeografie, anatómie a fyziológie, genetiky, molekulárnej biológie, vývinovej biológie, embryológie, populačnej genetiky, a iných vied dokázali, že život sa vyvíja. Ako by to nestačilo, dnes už máme možnosť pozorovať evolúciu na vlastné oči. Organizmy, ktoré majú krátky životný cyklus a rýchlo sa menia, dokážu sprostredkovať evolúciu v priamom prenose – vírusy a baktérie sa dokážu behom krátkeho obdobia prispôsobiť a vytvoriť úplne nové kmene. Nanešťastie pre nás, pretože títo malí smradi majú radi naše telá ako svoje základne, čo nám, ako vieme, priveľmi nesvedčí. Pretože my sa tak rýchlo nemeníme. Ale kto by chcel mať dôkaz, na ježkove oči, stačí sa poobhliadnuť po plemenách psov (kde zasahoval ľudský výber).

Prírodný výber nie je lotéria
Posaďte necvičenú opicu k písaciemu stroju a hádajte ako dlho jej bude trvať, než vyťuká prvých 13 písmen Hamletovho monológu, náhodne.. Trvalo by to 26na13 skúšiek, čo je 16 krát viac sekúnd, než koľko má naša slnečná sústava. Dosť dlhá doba na taký malý text. Našťastie prírodný výber nie je tupá opica. Ak by sme zakaždým správne písmenko ponechali a nesprávne zmazali, stačilo by nám len 335 pokusov. Evolúcia funguje na náhodných mutáciách, z ktorých sa nenáhodne vyberajú len tie, ktoré sú vhodné. Ako sa to vyberá? Jednoducho: vhodné sú tie, s ktorými sa dá prežiť, prípadne sa viac darí, nevhodné hynú. Oko sa vyvinulo z jednoduchej svetlocitlivej škvrny v bunke na komplexný orgán nie náhodou, ale tisíckami krôčikov, z ktorých sa zachovali správne kroky. Mnoho týchto krokov sa zachovalo v primitívnych organizmoch- pretože im to k životu stačí.

Urobilo sa mi očko
Naše oči sú dôležité spojenie s realitou. No rozhodne to nie je nič moc extra a každý z nás by si vedel predstaviť nejaký ten röntgenový zrak. Je vyvrátené ako ponožky, svetlo musí cestovať cez rohovku, šošovku, sklovec, cievy, nervové bunky, medzinervové bunky sietnice, bipolárne bunky a až potom dopadne na svetlocitlivé tyčinky a čapíky. Tie vyšlú nervový signál do zadnej časti mozgu, a až tam obraz dostane nejaký (ako kedy) zmysluplný význam. Ako to, že vzniklo niečo tak nepraktické? Pretože evolúcia – prírodný výber vyberá z toho čo je, nevytvára na zákazku prototypy hodné Cimrmana.

Evolučná teória
Teória je súbor faktov, dát, dôkazov, na základe ktorých sa vysvetľujú reálne veci, pozorovania. Teória vo vedeckom slovníku nie je to, čo si po večeroch hútame pri pive, nie je to žiadna fantasmagória, ktorú vymysleli nudiaci sa pastieri dobytka či dievky pri drápaní peria. Evolučná teória pozostáva z dôkazov, ktoré sú reálne, tak ako dôkazy gravitačnej teórie: skúste sa hodiť o obrubník úsmevom. Plné ústa krvi = teória funguje! A ozaj že!

Evolúcia je testovateľná a falzifikovateľná: čo to znamená? Falzifikovateľnosť znamená, že existuje predstava, podľa ktorej, ak by bola pravdivá, by evolúcia nemohla fungovať: Ak by sa napríklad objavila stopa mačkovitej šelmy v tej istej geologickej vrstve ako fosília trilobitov, musela by sa ET prepracovať, pretože niekde nastala chyba. Čo by sa muselo stať, aby ste zavrhli vašu teóriu?

Darwin by sa čudoval
Veda má skvelú vlastnosť, že ak nejaká teória obsahuje chyby, ktoré sa dokážu, vedci svoju teóriu prepracujú, opravia, alebo zahodia. Deje sa tak, pretože s vývojom máme stále lepšie a lepšie prístroje, metódy a potreby. To, čo vyhovovalo ľuďom plochej zeme (čo nebol čisto vedecký argument) už nemôže vyhovovať pilotom stíhačiek. Oproti tomu stále existujú „teórie“, ktoré sa nemenia ani pod nákladom dôkazov. Vezmime si vlastný život: ak sme sa mýlili, je lepšie sa poučiť. Kto sa nepoučil, ostal hlupákom.
Tvár dnešnej evolučnej teórie je trochu iná, než bola keď s ňou začal Darwin – to preto, že nemal všetky dnešné dôkazy a dáta – veda stále napreduje.

Zákony fyziky sa nehádajú

Ak ste niekedy jedli polievku, čakali ste na to, až sa uplatní druhý termodynamický zákon – aby ochladla, čo je vlastne vyrovnanie teplôt medzi polievkou a okolitým prostredím. Teplo z polievky prejde do okolia. Polievka sa ochladí, prostredie o trošku oteplí (kachle to robia trochu lepšie). Všade okolo pozorujeme, že zložitejší systém, s vyššou teplotou (či vyššou energiou), časom upadá, rozpadá sa a rozkladá. Všetko sa časom rozpadá a rozkladá, ochladzuje. Lenže život okolo nás vyzerá, že je to práve naopak, že životné formy sú čím ďalej, tým viac zložitejšie. Veľa ľuďom to vŕta v hlave, až im to vyvŕta veľkú dieru – nie je na tom nič zvláštne: Zem nie je obyčajný tanier polievky. Zem je ako polievka položená na šporáku, ktorý ju stále ohrieva – pridáva do nej energiu. Ak budeme do polievky pridávať energiu z vonku, bude stále teplá, aj napriek tomu, že časť energie pôjde do okolia. Zem je takáto polievka, pretože jej dodáva energiu jeden veľký sporák – Slnko. A keď sporák vyhasne.. no máme sa na čo tešiť.

Upravené, vďaka Dušan Valent

zdroje:
www.wikipedia.com
obrázky:

11 komentárov

1. Použime rozum (zaváranie závitov na internete) :: Blog Postjanuár 24, 2012 at 20:35

[...] HomeČlánkyČlovek, správanie, evolúciaNaše temné, bakteriálne “ja” Evolučná teória nie je mimozemšťan Urýchľovač nemusí [...]

2. Použime rozum (zaváranie závitov na internete) :: Blog Postmarec 09, 2012 at 18:53

[...] relatívne v medziach jeho udržania. Cez všetky patálie, ako napríklad vyhynutie dinosaurov a vývoj šikovných opíc by sme sa dostali až k nám. Nemusíme sa toho striktne držať, možno že by aj [...]

3. lumpikmáj 20, 2013 at 16:58

Vidím, že táto stránka nesie názov Použime rozum. Taktiež je tu veľa článkov o evolúcii. Preto admini ak si naozaj vážite rozumu evolučná teória či chce či nie musí čeliť niekoľkým faktom "tvárou v tvár". Prehnaným kreacionizmom sa tu ohánať nejdem. Myslím si však, že teória Inteligentného plánu evolúcii dobre zavarila. Už len samotný objav neredukovateľných častí akými sú napr. flagella, zrážanlivosť krvi, atď.... proste biochémia či mikrobiológia sa nimi hemžia, podkopávajú základy postupného a prirodzeného vývoja. Akákoľvek postupnosť len na základe mutácii je vylúčená. Ich počet je nato nízky a väčšina je aj tak negatívna. Je naozaj teória evolúcie schopná vysvetliť všetko čo pozorujeme v prírode? Nieje načase uznať, že mohla pôsobiť nejaká vyššia sila? Ak je možná odpoveď teda pokiaľ nato evolúcia má odpovede... Ak chcete za pozretie stojí táto stránka: http://kreacionismus.cz/ a odporúčam knihu M. Behe- Darwinová čierna skrinka.

• Martin Biesmáj 21, 2013 at 21:39

Všetky tieto kváziargumenty už padli od niekoho, aj viac krát pri rôznych článkoch v diskusii na fb stránke https://www.facebook.com/pouzime.rozum, všetky sme vysvetlili prečo sú nezmyslami, treba tam pohľadať, alebo si otvoriť niečo o evolúcii pre absolútnych začiatočníkov a tieto najbežnejšie omyly v neporozumení tomu, čo evolúcia je a čo o nej vieme, tam budú vysvetlené. Stránky ako kreacionizmus.cz sú nám známe (naozaj to netreba už druhý krát spomínať), ale naša znalosť biológie nie je taká nízka, aby sme ich mohli brať vážne.

4. lumpikmáj 23, 2013 at 13:33

Ako chceš tvrdiť, že oni nemajú vzdelanie? Ale teraz k ID. Inteligentý dizajn nieje nejaká biblická odroda kreacionizmu. Zástancovia sú erudovaný vedci ako napr. Michael Behe, Jonathan Wells, Wiliam Dembski, Dean Kenyon- ktorý predtým dokonca veril v evolúciu a iní. Toto je taktiež vedecká koncepcia, isté aspekty evolúcie sú nimi dokonca aj prijímané. Avšak asi ťažko bude ID teória prijatá organizáciou kde je 95 percent dogmatikov. Toto aspoň pre začiatok preskroluj http://sk.wikipedia.org/wiki/Inteligentn%C3%BD_dizajn

• Martin Biesmáj 23, 2013 at 14:23

S vedou to nemá nič spoločné, ale to by bolo treba mať aspoň základnú vedeckú gramotnosť - odporúčam radšej si prečítať naše články pred postovaním ďalšieho komentára.
      "Toto aspoň pre začiatok preskroluj http://sk.wikipedia.org/wiki/Inteligentn%C3%BD_dizajn" - hneď na začiatku máš "Neutralita a nestrannosť tohoto článku je ľahko spochybniteľná, alebo sporná." Slovenská wikipédia nie je vhodný zdroj informácií, pretože tak ako v tomto prípade, nikto si nenašiel čas, aby opravil ani tie najprimitívnejšie nezmysly. Prepni sa do anglickej verzie tej istej stránky, tam sú všetky tieto omyly vysvetlené a nalinkované na obsiahlejšie vysvetlenia. Prosím, nechci od nás, aby sme strácali čas s tebou, ak máš v úmysle iba uvádzať tie isté omyly, ktoré sme už vysvetľovali mnoho krát a pre ktoré by si si vedel nájsť v priebehu sekúnd ľahko vysvetlenie, pokiaľ by si mal záujem čo i len dať kľúčové slová do google.

5. lumpikmáj 25, 2013 at 10:06

Ok teda ja si teda prejdem ako vypadá tá veda. Ale aj tak nechápem prečo veríš na evolúciu skrz náhodné mutácie a prírodný výber, to je nemožné! Isté malé zmeny sú možné ale prakticky sme zatiaľ nezaznamenali ani jediný prípad vzniku nového druhu a to by malo evolucionistov fakt trápiť. To povedala aj Lynn Margulisová, čo bez pochyby evolúcii verila, spomínal to Dr. Behe vo svojej veľmi podarenej knihe, ktorú som ti už spomínal. Dúfam, že si preňu nájdeš čas.... 🙂

• Peter Istenikmáj 25, 2013 at 13:30

Tentokrát odpovedám ani nie pre teba, ako pre prípadných návštevníkov, ktorí túto diskusiu sledujú a snáď by mali pocit, že je k niečomu dobrá.

V prvom rade základný omyl, ktorý sa pretavil do týchto komentárov je v prístupe, aký máš k téme, o ktorej sústavne píšeš nezmysly:

Ty, rovnako ako ľudia, ktorých názory si nekriticky prijal, napádaš neustále vedeckú teóriu evolúcie preto, lebo jej nerozumieš. Píšeš, aby sme ti to vysvetlili (rovnako ako autori, z ktorých vychádzaš píšu, aby im to ktosi vysvetlil) a keďže tomu nerozumieš, atakuješ teóriu. Výsledok: nerozumieš téme, chceš aby sme ti ju vysvetlili a keďže si ju vysvetliť nedáš, zdá sa ti, že si tému pokoril. Pravda je však iná:

Ty si tému vysvetliť dať nechceš a o evolúcii vedieť nič nechceš. Ak by si chcel, naštudoval by si si všetky vedecké odpovede na tieto nesprávne otázky - pretože tie otázky nie sú z tvojej hlavy a ani nevychádzajú z poznania evolúcie. Sú to nevzdelané pripomienky, ktoré nesúvisia s témou. Napriek tomu na ne však už veľa ľudí odpovedalo, od biológov, ktorí sa témou zaoberajú až po astrofyzikov, ktorí boli nútení na tieto nezmysly odpovedať v domnení, že sa tým téma raz a prevždy uzavrie.

Nestalo sa tak. Ako vidno, chceš od nás, aby sme ti na tie otázky zas a znova odpovedali a tu, na tomto mieste prehlasujem, že odmietam. Odmietam komusi robiť vyhľadávača a odmietam komusi predkladať vedecké poznanie. Nie je mojim cieľom presvedčiť človeka, ktorý sa presvedčiť nedá. Evolúcia a jej poznanie nie je pre život človeka, pre bežný život, až tak potrebné. je potrebné pre vedcov, ktorí pracujú v rôznych oblastiach vedy, vo výskume buniek, dna, organizmov, archeológii, paleontológii a podobne. Evolúcia je premňa koníček, pretože ma zaujíma čo sme, ako fungujeme a prečo sa niektoré veci dejú. Píšem o nej, pretože je fascinujúca. A ak sa to tebe nezdá, je to tvoja slobodná voľba, ale moja slobodná voľba je rozhodnúť sa, že tvojim nevzdelaným a nezmyselným otázkam sa nebudem ďalej venovať, pretože na ne už odpovedali vzdelanejší ľudia a ja by som sa radšej venoval človeku, ktorý sa chce niečo naučiť, nie človeku, ktorý na konci každého komentáru chce víťazoslávne založiť ruky.

Máme tu článok o šachu s holubmi a tento článok vystihuje môj postoj k tejto diskusii.

Ďalšia vec: táto stránka je určená primárne na zdokonaľovanie kritického myslenia a vedecky inšpirovaného svetonázoru. To, že je tu písané aj o evolúcii je preto, že existujú také idey, ako tu prezentuješ a kritické myslenie je to, čo tieto idey rozbíja. To, že tebe ich nerozbije je zrejmé a je popísané aj na tejto stránke. Je to množstvo biasov a fallacies, ktoré ťa držia v tvojom svete. Je to tvoja vec a ja necítim potrebu to zmeniť. Nikomu kritické myslenie nevnucujeme a ľudia, ktorí si ho osvojujú si ho osvojujú sami od seba.

Je nesmierne odveci písať tu dookola veci, v ktorých sa mýliš, ktorým nerozumieš a písať tu "je nemožné" na veci, ktoré sú dokázané a neustále nás tu skúšať z toho, ako ti budeme odpovedať na tvoje otázky.

Tebou odporúčanú literatúru poznám, poznám aj omnoho viac kreacionistických autorov, a mám ich prečítaných, opakujú rovnaké nezmysly ako všetci ostatní a nemá zmysel sa s nimi o tom baviť. Prečo to nemá zmysel? pretože presvedčiť teba o to, že evolúcia je fakt, k ničomu dobrému neprospeje, nie je to pre teba potrebné a iste niesi človek, ktorý by pracoval vo výskume kmeňových buniek či evolúcii vírusov, čiže tvoju prácu a výsledky tvojho života pre tento svet to nezlepší. V USA je diskusia s kreacionistami možno viac podstatná, pretože tam sa tlačili do škôl. Ale ani tam nikomu nešlo o to, presvedčiť kreacionistov, že sa mýlia, tam ide o to presvedčiť kompetentných, že rozprávky nepatria do škôl.

Poznám literatúru kreacionizmu, poznám aj odpovede na tieto hlúpe pripomienky a sám by som dokázal aj lepšie otázky namierené voči evolúcii vymyslieť, pretože na rozdiel od teba o nej niečo viem.

Všimni si, že ti tu nedávam žiadne argumenty, ktoré by som chcel, aby si mi zodpovedal, nič o reliktoch predošlých foriem života, ktoré v nás sú, nič o kvantách génov, ktoré spôsobujú rôzne choroby, nič o mutáciách a poruchách, ktoré spôsobujú, že sa deti rodia rozštiepené. Netreba podnecovať tvoju nenávisť voči niečomu, čomu nerozumieš, k ničomu to neprospeje.

Nakoniec dodám jedno počudovanie, súčasne aj rozhorčenie. Píšeme si blog-magazín o kritickom myslení, evolúcii, astrofyzike, o vede. A príde sem človek, ktorý nerozumie, príde s otázkou. My v dobrej snahe z dobrej vôle odpovedáme s cieľom naučiť. A ten človek neustále miesto úprimnej snahy sa naučiť, ignoruje a ignoruje a stále otravuje tým istým klišé, ktorého je už zodpovedaného na svete, niekoľko rokov, dokonca viac, než on sám existuje. Prečo? Prečo máš potrebu neustále nás skúšať tým istým? Prečo radšej neurobíš to čo my, nepíšeš si o tom blog pre "svojich?"

V normálnom svete a v normálnej diskusii považujem neustále opakovanie tých istých chýb za ignoráciu, za drzosť, ktorou jedinec prezentuje svoju nevôľu voči proťajžku, nerešpektovanie a neúctu v rovnej diskusii, za provokáciu a stratu času. Nemám záujem o tvoje idey kreacionizmu, pretože nie sú správne, nie sú reálne a nie sú pre mňa hodnotné. Nemám záujem sa dokola opakovať a vysvetlovať niekomu niečo, čo on apriori odmietol a demonštratívne to odmieta. Tuto ti vyslovujem svoj záver:

Kreacionizmus poznám a jeho tvrdenia zamietam na základe nedostatku dôkazov, na základe jeho nevzdelaného pohľadu na tému, o ktorej sa chce vyjadrovať, pričom nemá právo - práve z nedostatku dôkazov. Odmietam ho na základe disproporčnosti požiadaviek, ktoré kladie ja predmet svojho záujmu v porovnaní so sebou samým, na základe nezmyselnosti takej idey, na základe nepraktickosti, ktorá z neho vyplýva a na základe zbytočnosti pre môj život a pre vedecký výskum ako taký.

Rovnako tak odmietam aj ostatné pohľady na vznik a existenciu života, ktoré nie sú založené na vedeckom poznaní, či už vychádzajú z určenia Avalokytešváry alebo iných ideových smerov nezaložených na realite.

Odmietam sa baviť o nezmysloch a preto považujem neustále dotieravé snahy o zaoberanie sa týmto nezmyslom za otravné, nevhodné a za spam. Takže ako vlastník tejto stránky a ako človek, ktorý sa rád zaoberá vecami, ktoré majú hodnotu, ako plátca tejto domény a hostingu, a ako prispievateľ do tohto blogu a autor tohto článku si neželám, aby mi to tu niekto takto drzo a sústavne zapĺňal hlúposťami.

Ja nikomu na stránky zamerané na kreacionizmus či iné bludy nechodím kázať, nedávam im rozumy, neotravujem ich tým, čo oni sami odmietli akceptovať a zamýšľať sa nad tým.

Ak by sme tu stále ako dobrí občania zhovievavo odpovedali na tvoje sústavné klišé otázky, táto diskusia by nemala konca. keďže nemá zmysel, ukončujem ju hneď teraz. Ak budeš naďalej písať tie nezmysly, ktoré sú tak chabé, že na ich vyvrátenie stačí elementárna logika a základná znalosť témy, budú odsúvané do spamu.

• Ed2júl 02, 2013 at 16:12

Keď sa tu už rozprúdila taká "debata" pripojím sa. Mal by som jednu menšiu otázku. Píšeš, že si čítal viacero kreacionistických kníh a nebola medzi nimi aj náhodou tá Johnsonova Spor o Darwina. Ak hej aké to je? Čítal som Flegrovu recenziu a aj túto http://www.vesmir.cz/clanky/clanek/id/3037

• Peter Istenikjúl 03, 2013 at 10:47

Nečítal som. Zaujímam sa o evolúciu a fakty. Ak niekto predloží fakty, ktoré evolučnú teóriu pozmenia (to sa deje), tak sa naučím nové poznatky. Ak by niekto predložil fakty, ktoré by evolučnú teóriu spochybnili, samozrejme by som sa takých faktov chopil a študoval ich. Ale dnes už sme tak ďaleko v poznávaní a vedeckej metodike, že v biológii faktom je poznatok pozostávajúci z dôkazu, nie z argumentu ktorého základné kamene tvoria argumenty "keby". K tej recenzii: darwinizmus je pohľad pána Darwina, ktorý žil x rokov dozadu a nemal také poznatky ako máme dnes. Evolučná teória sa už pod váhou faktov menila x krát a stále ale platí jej gro - že život sa vyvíja pomocou výberu a mechanizmov, ktoré evo popisuje, rieši, objavuje. Napadnúť staručkého Darwina, ktorý žil pred 150 rokmi s tým, že nevedel nič o genetickej dvojzávitnici, ktorú poznáme až od Watsona a Cricka, je nonsens- je to mlátenie mŕtvoly. Ako kritizovať semeno, že nie je stromom. S tým by som skončil. Darwin je človek, čo začal cestu poznávania. Bol pri jej zrode. Môže ho kto chce haniť za to, že po nej nevedel chodiť. Rozhodne po nej šiel lepšie, než ktokoľvek iný, pretože ostatní, aj tí čo sú v súčasnosti uvažovaním na úrovni stredoveku, šli po slepej ceste, a stále idú.

• Martin Biesjúl 03, 2013 at 11:35

Kreacionisti stále opakujú tie isté nepochopenia úplných základov, takže ak človek už má nejaké znalosti, čítať ďalej tieto produkty (a stále tie isté ukážky neznalosti) je určitým masochizmom. Predstav si, že so znalosťou vysokoškolskej matematiky by ťa niekto presviedčal, ako jej základy nefungujú a sám by sa potkýnal na tom, že neovláda ani malú násobilku a preto mu vychádzajú nezmysly. Uvediem príklad (a takýchto failov je tam veľmi hodne) z tej kritiky Flégrovej recenzie čo si postol: "Bez Darwinovy teorie by vědecký naturalizmus neměl svou verzi vzniku života a ústup v tak důležité věci by znamenal katastrofu ve formě rejů šarlatánů a náboženských fundamentalistů." - že evolúcia je teória vysvetľujúca rozmanitosť druhov a abiogenéza vysvetľujúca pôvod života nie je treba vysvetľovať niekomu, kto venuje pár minút tomu, aby si aspoň pozrel definície týchto teórií (alebo by mal problém s vedomým klamstvom). A napriek tomu toto isté dokola opakuje väčšina kreacionistov (aj po tom, ako im to už iní ľudia mnohokrát vysvetlili). Mal by niekto chuť čítať knihy, kritizujúce teórie z oblasti fyziky, kde by proponenti tejto kritiky tvrdili, že teória gravitácie je nezmyslom, pre ktorý je nedostatok dôkazov, ale fyzici sa jej držia len preto, že keby sa jej vzdali, tak nevedia vysvetliť vznik vesmíru?