Blog Post

O svete vedeckou optikou.
HomeClankyKritické myslenieKritické myslenie patrí do balíčka prežitia!

Kritické myslenie patrí do balíčka prežitia!

Kritické myslenie patrí do balíčka prežitia!
Posted 31 jan, 2013 by in Kritické myslenie1

Je jednou zo závažných schopností, ktorá vám môže dopomôcť k obozretnejšiemu pohybu vo svete informácií a mali by ste si ju odniesť minimálne zo školy. Ak sa chcete efektívnejšie rozhodovať, prekuknúť mnohé podvody a tvarovať svoj názor precízne, mali by ste poznať, trénovať, ovládať a používať kritické myslenie. Túto schopnosť si na základných, stredných a zrejme ani väčšine vysokých škôl pravdepodobne neosvojíte. Musíte teda začať sami a postupne do toho zaúčať aj vašich blízkych, pretože iracionalita so sebou prináša mnoho životných nepríjemností a sklamaní[5].

Predstavte si problémy vyplývajúce z protichodných informácií, ktorých je čím ďalej, tým viac. V strede toho všetkého stojí človek, ktorý by sa v nich mal vyznať. Má prirodzene veľa nespútanej zvedavosti, no chýba mu opatrnosť a schopnosť uvažovať nad kontextom a dôsledkami informácií, s ktorými prichádza do styku.

Nájsť svetlo v temnote

Saganovou sviecou, ktorá má človeku osvetliť temné zákutia sveta, je veda[6]. S ňou súvisí vzdelanie so schopnosťou triediť informačný plevel od kvalitných plodov poznávania. Človeka by k tomu mali viesť rodičia, škola a nakoniec by to mal v sebe rozvíjať každý sám, ako aktívnu súčasť životného štýlu. Niekedy však nezostáva iné, len s tým začať na vlastnú päsť, objavovať kúsok po kúsku[1]. Nie je to také jednoduché a samozrejmé a tí, čo sa na takú cestu vydajú, čelia mnohým prekážkam:

Poučiť človeka o ľudskej omylnosti je ťažké. Poučiť človeka o jeho vlastných chybách je takmer nemožné.“ D. Kahneman[4]

Určité fragmenty kritického myslenia sú prítomné v každodenných činnostiach, pri hodnotení tovaru či snahe odhaliť klamstvo v sociálnych interakciách. Nikto nechce kúpiť mačku v mechu. Rovnaké metódy by sa vo väčšom merítku mali uplatňovať nielen na všetky zásadné otázky, ale aj na tie marginálne. Avšak lenivosť a základné psychologické mechanizmy znemožňujú mnohým vymaniť sa z vlastnej pohodlnosti[2,3] a trochu na tom zapracovať.

Skepticizmus a duchovný rozvoj

„Duchovný rast“ nemusí byť vo svojej podstate opakom skepticizmu. Aj človek zaoberajúci sa nie príliš vedecky odôvodnenými ideami, oplýva určitým skepticizmom. Musí určiť, ktoré tvrdenia sú pre jeho učenie podstatné a ktoré sú výsledkom nepochopenia alebo omylu. Musí zhodnotiť, či dané tvrdenia sedia s jeho „učením“. Ak slovko „učením“ zmeníme za slovko „vzdelanie“, dostávame substrát pre zrod kritického myslenia. No ani „spirituálny“ skeptik nezhodnotí úplne všetky tvrdenia zoči voči dôkazom; necháva si to svoje políčko ideí kritikou neorané[7].

Moji blízki naleteli woo woo

Ako dosiahnuť, aby sa zamysleli nad tým, čo nekriticky prijali do svojho svetonázoru?
Treba dosiahnuť, aby si začali uvedomovať rozdiel medzi presvedčivou[5] informáciou a hodnotnou, pretože presvedčivosť nerovná sa pravdivosti[3].
Ďalej musia začať spochybňovať nielen tvrdenia iných, ale i svoje vlastné. Musia sa naučiť, že podliehajú mnohým poznávacím omylom a musia sa ich naučiť odhaľovať.
Mali by pochopiť akú hodnotu majú fakty a dožadovať sa ich zakaždým, ako je vyslovené nejaké kľúčové tvrdenie.
S tvrdohlavosťou sa zle bojuje, najviac vtedy, keď je už človek emocionálne rozhodnutý vložiť ruku do ohňa. Dosiahnuť u niekoho stav spochybnenia vlastných názorov a rozhodnutí je najťažšie, pretože čím väčšia úsilie, tým viac budú trvať na svojom.
Šanca úspešne nakloniť presvedčenému človeku uhol pohľadu je veľmi malá. Nie je to nemožné, no vyžaduje to veľmi delikátny prístup, dlhý čas a začať treba čím skôr. Ak k tomu chcete prispieť, musíte sami vedieť, s čím všetkým budete bojovať[4].

Kritická sebaobrana

Ten, kto je naivný a naletí na podvodnú ponuku, si môže za svoj údel sám.“

Možno, snažíme sa však vychovávať deti v predstave, že silnejší by mohol ochraňovať slabšieho. Z toho istého dôvodu by mohol chytrejší chrániť naivnejšieho, v lepšom prípade ho naučiť, ako sa brániť. Zákony (do určitej miery) chránia občanov pred rôznymi podvodmi, rovnako ako by ich mali chrániť pred násilím. Ale určitým podvodom by sa mali ľudia vedieť vyhýbať sami, nepúšťať sa do rizika, ak je situácia veľmi pravdepodobne „neprajná“[5].

Začnite čím skôr

Situácie, keď ste vy alebo váš blízky obeťou omylu, či vás zlákala sekta, šialená sms hra, podomový obchodník, veštica, nejaký šarlatán alebo hnutie technologických nezmyslov, môžu byť veľmi nepríjemné. Ak ste objavili kritické myslenie v neskoršom veku, iste poznáte pocity rozčarovania pri prekonávaní zakorenených omylov, predsudkov a prekonceptov k rôznym témam. K podobnému stavu však svojich rovesníkov doženiete len veľmi namáhavo, ak vôbec.

Problematické býva odstraňovať mýty aj u mladých ľudí či študentov[8] u ktorých je aspoň ten motivátor, že ak sa ich budú držať, budú za ne častejšie sankcionovaní (známkami). V bežnom živote vám však nikto presne nepovie, za čo konkrétne vás „život“ bičuje (ktorý nezmysel o zdraví, čo ste prijali za pravdu, vám uškodil a podobne).

Škola by mala byť cvičiskom

Najjednoduchšie je vedieť triediť informácie čo najskôr – od detstva, ak je taká možnosť. Naučte deti akú hodnotu majú informácie a ako si dávať pozor na vlastné omyly, aby boli náročné na vedomosti a vedeli s nimi aktívne pracovať.

Škola by mala tieto schopnosti podnecovať, rozvíjať  Mala by byť cvičiskom mladých mozgov, aby dokázali bojovať s rafinovanosťou a nejednoznačnosťou rôznych tvrdení. Mali by sa tam naučiť ako formulovať svoje názory a tvrdenia, ako sa správne pýtať a ako vyžadovať, aby im bolo odpovedané. Tieto schopnosti by mali byť esenciálne pri popisovaní jadra všeobecného rozhľadu každého človeka.

Možno bude ešte dlho trvať, kým sa vedecká informačná gramotnosť dostane do bežného vyučovania, namiesto bezmyšlienkového prijímania úmorných dát. Občas možno naraziť na podobné snahy* v pedagogických skriptách, občas sa tieto snahy pretavia aj do učiteľskej praxe nielen ako teoretický poznatok.

Ak viete o kritickom myslení, pestujete ho a snažíte sa poznávať sami seba a svet okolo seba, ukazujte to ostatným okolo vás. Inšpirujte ich, povedzte im, že svet poznania je zaujímavý, fascinujúci a stojí za tú námahu. Že je hodnotnejšie stať sa aktívne mysliacim, než byť len bežným „Skinnerovským“ poverčivým holubom.

Ak vás článok zaujal, podporte hlasom na: http://vybrali.sme.sk/c/Kriticke-myslenia-patri-do-balicka-prezitia/

Poznámka:
* Toto tvrdenie pochádza zo štúdia pedagogiky biológie, ktoré obsahovalo aj „učenie riešením problému“ poňaté len ako jeden zo spôsobov (zaujímavý síce, ale zriedkavý), pri dosahovaní pochopenia učiva a i tak nebol potenciál kritického myslenia využitý dostatočne.

Zdroje:
[1] ARIELY, D. The Upside of Irrationality  -The Unexpected Benefits of Defying Logic at Work and at Home. New York – HarperCollins Publishers: 2010. 288 s. ISBN 9780007354771
[2] GILOVICH, T. 1991. How we know what isn´t so. The fallibility of human reason in everyday life. New York: The Free Press. 1993. 215 s. ISBN 978-0-02-911706-4
[3] GILOVICH, T., GRIFFIN, D., KAHNEMAN, D. 2002: Heuristics and Biases – The psychology of Intuitive Judgement. New York: Cambridge University Press: 2008. 857 s. ISBN 978-0-521-79679-8
[4] KAHNEMAN, D. 2011 – Thinking Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux. 512 s.  ISBN – 0374275637
[5] MLODINOW, L. 2008: Život je jen náhoda – Jak náhoda ovlivňuje naše životy. Praha: Slovart: 2009. 248 s. ISBN 978-80-7391-259-8
[6] SAGAN, C.1996 – The Demon-Haunted World. Ballantime Books, USA, 1997 480 s. ISBN 0-345-40946-9
[7] SCHICK, T., VAUGHN, L. – How to Think About Weird Things: Critical Thinking for a New Age. New York: McGraw-Hill, 2004. 368 s. ISBN 0-07-287953-X
[8] http://www.apa.org/education/k12/student-thinking.aspx (odkaz z 30.1.2013)

Perexový obrázok: Autor

One Response

  1. testerjún 16, 2013 at 09:32 

    "Zákony (do určitej miery) chránia občanov pred rôznymi podvodmi, rovnako ako by ich mali chrániť pred násilím."

    zijem s nazorom, ze pokial sa nestane skutocnost osetrena zakonom tak je to ochrana. pokial sa to stane, nie je to ziadna ochrana .. je to len iluzia, pretoze rastuce mnozstvo penazi na ucte, zvysuje mnozstvo zakonov ktore je mozne obist .. napriklad formou pokuty.

Leave a Reply

© 2012 Použimerozum.sk, všetky práva vyhradené.